ОПИСАНИЯ ДИСЦИПЛИН

Радиотехника, электроника и телекоммуникации

Курс: Машинное обучение

Количество кредитов: 3

Краткое описание курса:

Целью данной дисциплины является приобретение студентами знаний в области машинного обучения и статистического распознавания шаблонов. Дисциплина включает следующие темы: контролируемое обучение (линейные модели обучения, нейронные сети, метод опорных векторов); обучение без учителя (кластеризация, понижение размерности); теория обучения. Также курс рассматривает приложения в области машинного обучения, такие как управление роботами, глубинный анализ данных, автономная навигация, биоинформатика, распознавание речи, обработка текстовых и веб-данных.

По завершению дисциплины студенты:

- смогут применять статистические методы для решения реальных задач, таких как машинное зрение (computer vision), обработка естественных языков и т.п.;

- изучат основы языка Python и среды Matlab;

- смогут использовать и конструировать подходящие алгоритмы машинного обучения;

- научатся отлаживать и выбирать алгоритмы для различного рода задач.

 

Курс: Цифровая схемотехника

Количество кредитов: 3

Краткое описание курса:

Целью данной дисциплины является изучение основных понятий и концепций в области робототехники, взаимодействие механизмов, сенсоров, управляющих устройств и компьютеров. Дисциплина включает следующие темы: основные составляющие робототехники: механическое манипулирование, перемещение роботов (locomotion), компьютерное зрение и искусственный интеллект, механическое манипулирование – механика, теория управления.

По завершению дисциплины студенты:

- получат углубленные знания по механической инженерии и математике

- будут понимать технические термины и определения, а также основные проектные расчеты приложений

- смогут применять методы теории управления на практике

 

Курс: Схемотехника

Количество кредитов: 3

Краткое описание курса:

Цель преподавания дисциплины заключается в изучении физических свойств полупроводниковых и оптоэлектронных приборов, принципов действия, режимов работы, основных характеристик и параметров, принципов построения аналоговых схем, а так же в подготовке студентов к самостоятельной инженерной деятельности в области электротехники, настройки, обслуживания и ремонта радиотехнических устройств, используемых в различных системах радиоэлектроники и телекоммуникаций.

Материал учебно-методического комплекса основан на изучении физических явлений при контакте твердых тел, свойств полупроводниковых и оптоэлектронных приборов,  интегральных и логических схем, а также основ функциональной электроники. Лекции строятся на последовательном систематическом устном изложении преподавателем учебного материала, представляющего логически законченное целое. Каждая лекция сопровождается презентацией, содержащей краткий теоретический материал и иллюстративный материал. Ряд вопросов дисциплины изучаются студентами как самостоятельно, так и под руководством преподавателя.

Планируемые результаты обучения:

- ознакомление с физическими основами электронной техники, классификацией электронных приборов и микросхем, основными характеристиками и параметрами электронных приборов  и микросхем;

- изучение особенностей и технологии изготовления электронных приборов и интегральных схем;

- иметь опыт построения и анализа характеристик электронных приборов, проектирования простейших электрических принципиальных схем, находить и устранять неполадки аналоговых электронных устройствах.

- иметь представление о тенденциях и перспективах развития элементной базы микро-, опто- и наноэлектроники.

 

Курс: Искуственный интеллект в робототехнике

Количество кредитов: 3

Краткое описание курса:

Целью данной дисциплины является предоставление знаний в области искусственного интеллекта, изучение структуры и функций систем искусственного интеллекта, базовых понятий и терминологии, теоретических основ и фундаментальных знаний в области интеллектуальных систем управления многокомпонентными технологическими комплексами. Задачи дисциплины – формирование знаний о методах формирования баз знаний, фреймов, логических моделей знаний, семантических сетей, распознавания образов и ситуаций, способах представления задач и проблемно-ориентированных языков, алгоритмов планирования действий, экспертных систем, а также получение навыков проектирования систем искусственного интеллекта и работы с инструментальными средствами реализации принципов искусственного интеллекта.

По завершению дисциплины студенты:

- будут иметь представление о различных методах в области искусственного интеллекта и их применении для решения различных задач;

- будут понимать нейронные сети и основы когнитивного обучения;

- будут иметь представление об элементах нечеткой логики и обучения на базе правил;

- будут обладать навыками проектирования приложений на основе когнитивного обучения и обучения на базе правил;

- уметь работать с приложениями для машинного обучения.

 

Курс: Умные устройства

Количество кредитов: 3

Краткое описание курса:

Целью данной дисциплины является изучение организации автоматизированных систем на базе микроконтроллера Arduino, применение данных систем в задачах автоматизации. Дисциплина включает следующие темы: практические навыки работы с современными контроллерами, применение устройств для решения задач автоматизации.

По завершению дисциплины студенты:

- будут обладать знаниями принципов работы микроконтроллеров, особенности различных архитектур;

- будут иметь представление о возможностях и свойствах периферийных устройств современных микроконтроллеров, о способах организации интерфейсов и сопряжения с внешними устройствами;

- обладать умениями использовать серийные микропроцессорные устройства при решении конкретных задач управления устройствами сбора и обработки данных.

 

Курс: Прикладная робототехника

Количество кредитов: 3

Краткое описание курса:

Целью данной дисциплины является ознакомление студентов с основными понятиями, методами построения, инструментами разработки прикладных программных решений для управления робототехническими системами. Дисциплина включает следующие темы: основы проектной деятельности, методами и инструментальными средами программирования робототехнических систем, применять аналитические и численные методы и алгоритмы решения задач робототехники с использованием языков и систем программирования, систем компьютерной математики, инструментальных средств компьютерного моделирования.

По завершению дисциплины студенты:

- смогут реализовывать техническое задание;

- будут обладать умениями применять изученные методы программирования робототехнических систем для решения задач теоретического и прикладного характера;

- будут владеть навыками работы в средах разработки прикладного программного обеспечения для РТС;

- смогут выполнять дистанционное управление роботом.

 

Курс: Инженерная и компьютерная графика

Количество кредитов: 2

Краткое описание курса:

В дисциплине изучаются пространственные формы и способы решения инженерно-технических задач на чертеже графическим методом. Теоретической базой дисциплины «ИиКГ» является начертательная геометрия. Начертательная геометрия является теоретической основой построения технических чертежей, которые представляют собой полные графические модели конкретных инженерных изделий. Основная цель изучения инженерной и компьютерной графики – развитие пространственного представления и воображения, геометрического мышления, способности к анализу и синтезу пространственных моделей, практически реализуемых в виде чертежей конкретных пространственных объектов, а также изучение способов получения определенных графических моделей пространства. Предметом компьютерной графики является автоматизация построения графических моделей инженерной информации, их преобразование и исследование, изучение и приобретение знаний по  выполнению технических чертежей в среде АutoCAD.

 

Курс: Теория электрических цепей 1, 2.

Краткое описание курса:

ТЭЦ является основной теоретической дисциплиной, знание которой необходимо для освоения "инженерных" дисциплин будущей специальности. Данный курс изучает  основные  законы, методы анализа электрических цепей постоянного, гармонического, негармонического тока, анализ переходных процессов классическим, операторным, спектральным методом, методы расчета четырехполюсников и электрических фильтров.

В результате обучения студент освоит основные законы, методы анализа электрических цепей при установившихся и переходных режимах в цепи, методы спектрального анализа, методы анализа четырехполюсных цепей и фильтров. Эти знания необходимы студенту для успешного и грамотного решения задач будущей специальности.

 

Курс: Методы цифровой обработки сигналов

Краткое описание курса:

Излагаются с позиций временного и частотного подхода вопросы цифровой обработки сигналов: теория дискретных сигналов и систем, методы спектрального анализа и фильтрации дискретных сигналов, алгоритмы синтеза дискретных фильтров, влияние эффектов квантования на работу цифровых устройств, моделирование процессов цифровой фильтрации.

В результате обучения студент овладеет  физиическими и математическими основами преобразования сигналов при обработке, основными методами цифровой обработки сигналов, алгоритмами цифровой фильтрации и спектрального анализа сигналов, методами синтеза цифровых фильтров и оценки их точности, моделированием обработки с применением различных программных сред.

 

Курс: Основы радиотехнических цепей и сигналов

Краткое описание курса:

В данной дисциплине изучается анализ  характеристик радиотехнических цепей и устройств, систем аналоговой и цифровой обработки сигналов; методы анализа и синтеза, характеристики сигналов, сообщений и помех, используемых в радиотехнических устройствах и телекоммуникационных системах. 

 

Oracle - 1 (SQL Fundamentals)

Целью преподавания дисциплины является знакомство с научно-техническими проблемами развития радиотехники, электроники и связи. Дисциплина позволяет выработать адекватное представления о передовых научных достижениях, приходящихся на последнее десятилетие. Основными задачами изучения дисциплины являются: получение необходимых знаний по научным подходам к решению задач практической работы радиотехнических и электронных систем и сетей телекоммуникаций.


Вычислительная техника и программное обеспечение

Курс: Operating Systems

Краткое описание курса:

This course introduces modern operating systems.  The course will begin with an overview of the structure of modern operating systems. Over the course of the subsequent units, we will discuss the history of modern computers, analyze in detail each of the major components of an operating system: processes, threads, concurrency: mutual exclusion, semaphores, monitors, deadlock, and explore more advanced topics in the field, including memory management and file input/output. The class will conclude with a discussion of various system-related security issues.

 

Курс: Basics of Information Security

Краткое описание курса:

Given course comprises of lectures and lab works and aims to give generic onforamtion on information security. Lectures cover areas like cryptographic tools and algorithms, security models, firewalls, IDS/IPS, etc. Lab works are carried out in practice. In the first half of the semester students have to implement basic cryptographic algorithms (e.g. Caesar, Vigenere, Playfair, One-time pad, RSA) in programming languages of their own preference. In the second half of the semester students are assigned a group project on selected security subject. Group peers are chosen randomly to give the effect of real working project group. Discussions are held in the lab hours with the instructor to keep students in pace with the requirements and deadlines. Project consists of several deliverables like project proposal, presentation and final report, each having its own submission deadline and grade.

 

КурсStandardization and Certification of Information Security Tools

Краткоеописаниекурса:

The purpose of teaching "Standardization and Certification of Information Security Tools" is the study of the basic principles of standardization and certification of safety and security of information.

Be able to:

- create security system according International Standards

have the skills to:

apply and practice International Standards for building Security Systems

 

Курс: Oracle - 1 (SQLFundamentals)

Краткое описание курса:

Oracle I "SQL Fundamentals" course is designed to teach students the fundamentals of SQL using Oracle Database 11g database technology. Using the powerful Structured Query Language (SQL), the data contained within relational databases can be retrieved, managed and manipulated.

Be able to:

- Develop essential SQL skills that enable developers to write queries against single and multiple tables.

- Manipulate data in tables.

- Create database objects.

- Use single row functions to customize output.

- Work with group functions to report aggregated data.

- Use conversion functions and conditional expressions.

- Manipulate queries to return required data.

- Perform calculations on data.

- Administer database objects.

 

КурсOracle - 2 (PL/SQL Programming)

Краткое описание курса:

Oracle II "Program with PL/SQL" course starts with an introduction to PL/SQL and then explores the benefits of this powerful programming language. Through hands-on instruction students will learn to develop stored procedures, functions, packages and more.

Be able to:

- Conditionally control code flow (loops, control structures).

- Create stored procedures and functions.

- Use PL/SQL packages to group and contain related constructs.

- Create triggers to solve business challenges.

- Use some of the Oracle supplied PL/SQL packages to generate screen output and file output.

- Create custom packages for applications.

- Write Dynamic SQL code for applications.

КурсOracle - 3 (Administration)

Краткоеописаниекурса:

Оracle III "Administration" course explores the fundamentals of basic database administration. Instructors will reinforce topics with structured hands-on practices that will prepare students for the corresponding Oracle Certified Associate exam.

Be able to:

- Install Oracle Grid Infrastructure.

- Create and manage users.

- Install and configure an Oracle Database.

- Create and manage storage structures.

- Administer the Oracle Database.

- Understand the Oracle database architecture and how its components work and interact with one another.

- Perform backup and recovery.

 

КурсOracle - 4 (Development of Web Applications)

Краткоеописаниекурса:

Oracle IV "Development of Web applicatoins" teaches students how to quickly and efficiently develop database-centric web applications using Oracle Application Express. Explore implementing security in applications, managing application navigation, basic validation and debugging techniques used while developing an application in Oracle Application Express.

Be able to:

- Create database applications for both desktop and mobile interfaces.

- Add various components like new pages, reports regions, items and other components required to enhance an application.

- Create processes, validations, computations and dynamic actions within an application.

- Change the look and feel of your web applications using built-in themes and templates.

- Create and use shared components for an application.

- Understand managing and using session state variables.

- Implement security in an application.

- Manage application navigation using shared components.

- Improvise your application by creating calendars, charts and trees.

- Extend your application by adding advanced features like printing, BLOB object, data loading, site and more.

- Enable feedback mechanisms from the application and tracking the feedback from Oracle APEX.

 

Курс: DatabaseDesign

Краткое описание курса:

Course studies the design of a database starting from the initial stage to the physical implementation with a relational database management system. The entity-relationship model and normalization are used in problems.  Relational algebra and then the SQL (Structured Query Language) are presented. Advanced topics include views, subqueries, etc. Course studies the design of a database with using a relational database management system. Students implement an individual database on PostgreSQL RDBMS. 

By the end of the course students will be able to:  think clearly, sequentially and logically, as required for critical analysis of problems; demonstrate ability of database design starting from the initial stage to the physical implementation; demonstrate programming skills with Structured Query Language (data manipulation language, data definition language and data control language); use PostgreSQL as an environment to implement problems using SQL language; independently study special literature.

 

Курс: PHYSICS 1

Краткое описание курса:

The modern way of life demand from the students good theoretical background and what is particularly important, practical knowledge and skills, which are very important in a market economy. Student, that can work with sophisticated equipment and devices, by himself study the scientific literature and make the required conclusions, has the big advantage in his activity.

At the end of the course Physics, the students will be able to acquainted with basic principles of mechanics, thermodynamics, electricity and magnetism, atomic and nuclear physics, will have experience in carrying out of experimental works, in critical thinking and with techniques solving problems.

 

КурсSDP 4 PERFORMANCE, DATA STRUCTURES AND ALGORITHMS

Краткоеописаниекурса:

This course addresses good principles of algorithm design, algorithms analysis, and foundational data structures. The emphasis is on selecting appropriate data structures and designing efficient and correct algorithms in execution of these data structures.

Students will learn about fundamental computing algorithms and analysis, including searching, sorting, recursion, trees, linked lists, stacks, queues, sets, maps, and graphs. Important elements in the course include measuring program performance and efficiency while comparing and contrasting results of small programs written in an object-oriented programming language (Java), with that of a procedural programming language (C). At the same time, an overview of the C programming language using a basic UNIX environment is provided.

After completing this course, students will be able to demonstrate the following knowledge, assessed through class discussions and assessments:

•        Discuss basic C language pointers, addresses, the pass-by-reference mechanism, malloc(), free() and the memory model presented by the C Language.

•        Given different programming language examples, compare and contrast advantages/disadvantages, quality attributes, design patterns, and architectural styles of a procedural language (C), with an Object Oriented Language (Java).

•        Describe the basic Unix environment commands, editors, shells, scripting languages, and general expressions, useful to a software programmer.

•        Know the basic C data structures, and list the differences between the C programming language and Java with respect to performance, data types, data structures, and memory management.

•        Possess the ability to design simple algorithms for solving computing problems.

•        Learn unsupervised, think critically, utilize different information sources, create concise information about the projects accomplished, efficient time-management, maintain project records in an engineering notebook, and present effectively project results.

•        Prove the correctness of, and analyze the running times of, different algorithms.

•        Design complex and practical solutions to problems where the selection of appropriate data structures and algorithms is critical to implement effective and efficient programs while meeting requirements.

•        Make a determination if a given problem has a correct and efficient implementation.

•        Understand the importance of proper program documentation, readability, and testing.

•        Discuss a variety of algorithm design techniques, considering complexity and performance issues.

Students will also be able to demonstrate the following skills, generally assessed through programming assignments:

•        Write, compile and debug basic C programs in solving simple, well-defined problems, while using functions, pointers, arrays, recursion, SLLs, DLLs, data structures (linked-lists), and input/output.

•        Use a Unix environment and simple Unix commands to create, deploy, and debug simple C applications.

•        Create applications from scratch that utilize abstract data structures and solve searching, sorting and other similar problems.

•        Implement a solution that uses all standard C control-of-flow statements.

•        Design and apply appropriate data structures for solving computing problems

•        Develop Java and C computer programs to implement different data structures and related algorithms in analyzing and comparing performance.

 

 

КурсSDP 5 ARCHITECTURE AND DESIGN

Краткоеописаниекурса:

 

This course addresses challenges faced by software development organizations when developing large-scale software systems. This course lays a solid foundation upon which solutions for these much larger and more important applications may be built. Students will study large systems and how they were partitioned into subsystems and components, as well as how the structuring of these elements into a solution and the interfaces used to join them together facilitates communication and control. Students will explore with various notations and formalisms as they learn the relationship between these structures and key quality attributes and their impact on system implementation. Differences between detailed design and architecture are explored, as well as notations used for both. Two major applications are analyzed and the impact of several well-known architectural styles is evaluated. The use of various notations is explored, with a focus on UML, and the role of architecture and detailed design specifications are considered from the perspective of risk management. After completing this course, students will be able to demonstrate the following knowledge, assessed through class discussions and assessments:

•        The importance of taking a risk-based approach to software development.

•        Why doing so aids an organization in determining how much architecture is enough for a given project.

•        Given a requirements document, students will be able to identify risks and discuss how to mitigate them.

•        How software architecture can be used to ensure quality goals will be met.

•        Be able to discuss the purpose for creating different views of software architecture and be able to contribute to discussions in determining which are appropriate for a given project.

•        Knowledgeably discuss architectural choices, the short-term and long-term consequences associated with each choice and the rationale for selecting one choice over the others.

•        Discuss architecture styles and the relationship each has with various standard quality attributes and design patterns, as well as the advantages and disadvantages of their use.

•        What encapsulation means and why it is important to preserve architectural integrity

•        Describe how software architecture and design can be used during software maintenance as well as describing major issues involved.

•        Students will also be able to identify the flow of a system solution, from requirements to quality attributes and architectural structures to design patterns and detailed design, to implementation, testing, integration, sustainment and future reengineering as required to extend a system’s life.

Students will also be able to demonstrate the following skills, generally assessed through project and task assignments:

•        Use risk management processes, methods and techniques as the basis for deciding what to express and how best to express it, as well as what does not need documenting.

•        Draft detailed design documents consistent with a specified architecture for moderate to small systems using UML design notations.

•        To design module interfaces to support concurrent design and development by teams.

•        Develop draft architecture documents for moderate to small systems employing one or more views.

•        Use standard OO and other requirement notions to understand stakeholder requirements and express those.

•        Demonstrate understanding design intent required to implement modules, subsystems and systems.

•        Create views to capture and communicate key aspects of a design element for a specific and targeted audience

•        Use architectural styles and design patterns.

•        Use refactoring to improve code without changing its behavior.



Наши студенты - интеллектуальная элита Казахстана
ßíäåêñ.Ìåòðèêà